zondag 12 oktober 2014

Communicatiebeleid: Positionering Red Bull

Positionering Red Bull

Red Bull is de grootste van alle energiedrankjes. Wanneer je heel hard aan het studeren bent of je moet heel laat werken; het eerste waar je aan denkt wat je moet drinken, is Red Bull. 

De merkbelofte van Red Bull is dat het lichaam en geest stimuleert; daarom hebben ze voor de slogan “Red Bull geeft je vleugels” gekozen. 

De consumenten gebruiken Red Bull ook om zich weer frisser en beter in hun vel te laten voelen. 
De doelgroep van Red Bull zijn hardwerkende jongvolwassenen, dit kunnen studerende mensen zijn maar ook werkende.
Red Bull wordt gebruikt als je het moeilijk hebt om je te concentreren of wanneer je vermoeid bent of je voelt je moe worden zodat je terug wakkerder wordt. 
Het competitive field van Red Bull is energiedranken. Maar Red Bull hecht veel belang aan de stimulatie van de geest, dit is niet bij elke energiedrank zo.

Red Bull heeft een aantal grote concurrenten, namelijk: Coca Cola, Pepsi, Monster, Burn, TAO en koffie. 
  1. Coca cola is voor iedereen bestemd. Het is niet enkel nodig om wakker te blijven, het kan ook gedronken worden als je iets wil eten.
  2. Pepsi is zoals Coca cola. Enkel is Coca Cola groter dan Pepsi. Ze hebben dezelfde gebruiksgelegenheid: Wakker proberen blijven of tijdens een maaltijd.
  3. Monster en Burn hebben hetzelfde imago als Red Bull. De leeftijdscategorie van deze energiedranken ligt lager dan bij Red Bull.
  4. TAO is één van de enige energiedranken die voedzaam zijn. Er zitten suikers in, maar alles wordt gemaakt van natuurlijke ingrediënten. Ze helpen om elke dag een perfect evenwicht te bewaren. 
  5. Koffie wordt vaak gedronken door hardwerkende mensen om wakker te worden. Maar het kan ook emotioneel gebruikt worden, tijdens een babbeltje met iemand een koffie drinken bijvoorbeeld.  

Via deze positioneringsmatrix kan je een beter beeld krijgen over de energiedranken:

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten