zondag 28 september 2014

Communicatiebeleid: NIKE

Nike, een merk dat je overal op straat tegenkomt.
Ofwel kom je mensen tegen dat iets aanhebben van Nike, ofwel zie je reclameborden van Nike.
Nike biedt schoenen, sportkledij en accessoires aan. 

De visie van Nike is dat ze mensen willen overtuigen om te bewegen en ook elke keer hun prestaties laten verbeteren. Nike zorgt dat deze mensen hier de goede uitrusting voor hebben.
De missie is inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet in de wereld. Voor Nike is iedereen dat een lichaam heeft een atleet.
De waarden zijn: innovatie, competitie, risico en het houden van sporten.
Innovatie omdat ze steeds nieuwe producten willen ontwikkelen voor de gebruikers.
Competitie omdat ze willen dat de mensen steeds betere prestaties leveren.
Door nieuwe doelen voor ogen te stellen, is risico een belangrijke waarde.
En het houden van sporten vinden ze ook belangrijk, mensen moeten zich goed voelen nadat ze gesport hebben en ze moeten zich voldaan voelen.
Hun slogan 'Just do it!' is dus goed gekozen.

Je kan zeggen dat Nike een uitdager is, ze dagen hun klanten uit om hogere doelen te stellen en ze willen dat ze van sport gaan houden.

De tone of voice is duidelijk; Nike wil niet dat mensen uitvluchten zoeken om te gaan sporten, ze zijn to-the-point.


Michael Jordan mocht een eigen schoen ontwerpen voor Nike. 
Nike heeft een zeer sterke communicatie. Nike sponsort veel atleten die verschillende sporten uitoefenen. Hierdoor gaan consumenten sneller producten kopen van Nike.

Tennisspelers
Voor het wereldkampioenschap voetbal heeft Nike een filmpje gemaakt:

Nike maakt reclame waarin bekende atleten gebruikt worden, veel van hun kopers willen dezelfde uitrustingen als hun idolen.
In hun reclamefilmpjes komen vaak hun waarden naar boven.

Nike is een heel sterk merk, het is niet meer weg te denken in onze samenleving. Ze hebben wel veel concurrentie maar toch blijven ze aan de top. Dit komt door hun goede communicatie met de buitenwereld, zoals hun slogan 'Just do it'. Iedereen kent deze.
Als ze reclame maken, gebeurt dit met behulp van bekende atleten. Ze willen zo laten zien dat je kan zijn als je idolen. Dit is een goede manier van reclame maken maar als ze meer reclame zouden maken met gewone mensen, kunnen ze misschien meer mensen aantrekken. Zo voel je niet de druk om te worden als je idolen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten